Skal bæredygtighed på skoleskemaet?

mm22

Klimakrisen er nu for alvor begyndt at være en del af den politiske dagsorden. En af grundene til den større opmærksomhed på området, er klimastrejkerne, som skolebørn verden over har taget på sig.

Verdens børn og ungdom har vist seriøs interesse for klimaet og ønsker at tage ansvarlige og bæredygtige valg i deres hverdag. Bør de så ikke blive undervist i, hvordan de bedst kan gøre deres del for klimaet? 

Vil det ikke gavne vores kamp for et mindre CO2-aftryk på kloden, hvis de yngre generationer allerede fra folkeskolen lærer, hvordan man lever mere bæredygtigt?

bæredygtighed på skoleskemaet

Opbakning til klimastrejkerne

Der har været enormt stor opbakning fra børn og unge verden over til klimastrejkerne, der blev startet af en ung svensk pige, der var træt af, at den svenske regering ikke tog klimaproblemerne alvorligt. 

Hun blev et forbillede for rigtig mange mennesker verden over, der også selv valgte at demonstrere for at få klimaet på den politiske dagorden.

Denne bølge har for alvor vist, at Danmarks børn faktisk går op i planeten og absolut ikke er ligeglade med, hvordan deres fremtid på kloden ser ud. Det har givet de yngre generationer chancen for at træde i karakter og vise de voksne, at de også har noget at skulle have sagt, når det gælder kloden og deres fremtid.

Giv dem adgang til viden om klimaet

Ved at lade klima og bæredygtighed være en del af skoleskemaet, kan man give børnene en chance for at efterleve de budskaber, det strejker for. For alt, hvad de ved om klimaet nu, er viden de selv har skaffet sig adgang til.

Dette vil også give mere troværdighed til børnenes opråb. For ved at undervise dem i disse ting, vil de rent faktisk kunne forstå, hvad det er, de kræver af politikerne og selv kunne se de forskellige sammenhænge mellem CO2-aftryk og livstil.

Dette vil også skabe en generation, der er meget bedre rustet til at tage sig af klimaproblemerne, når de bliver gamle nok. Alle vil gå ud af skolen med en grundforståelse i rygsækken for, hvordan klimaforandringerne ændrer verden. Men man kan også vælge at se på det lokalt ved eksempel at se hvordan vejret bliver påvirket af klimaet og noget så simpelt som vejret i Haslev bliver påvirket af klimaet og de ændringer der idag. 

Dette kan i dag være lige så relevant viden for børn og unge som historie eller matematik. Det er et fag, der vil handle om den verden, de lever i, og de udfordringer, som den står overfor.

klimaforandringer

Lad de unge vise vejen

Når verdens unge går forrest i klimakampen, er det blandt andet fordi de ved, at det er dem, der i sidste ende står med problemerne, når klimaforandringerne er nået så vidt, at det ikke kan gøres om. De opfordrer de voksne til at tage ansvar og ikke efterlade en planet i flammer til dem og de kommende generationer.

De er enormt beundringsværdigt, at børn og unge vælger at gå ind i en politisk kamp og kræve at blive hørt. De stiller politikerne til ansvar og kræver handling, hvilket er en super vigtig del af den grønne omstilling, som vores samfund står overfor.

Det er historisk bemærkelsesværdigt, hvordan børn og unge har omfavnet denne problemstilling og taget den så seriøst. Det er sjældent set, at det er så unge mennesker, der går forrest, når politikerne ikke gør det godt nok. Dette viser blot, hvor vigtigt det er, at Danmarks børn og unge får mulighed for at blive undervist i disse problemstillinger, så de for alvor kan gå forrest i den grønne omstilling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *